Navegando por Palavras-chave "Atenção primária em saúde"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemSomente MetadadadosApoio à atenção básica de saúde: percurso da pesquisa-intervenção(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-07-11) Brandalise, Carmem Lucia [UNIFESP]; Mendes, Rosilda [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3746693286898810; http://lattes.cnpq.br/1977459287536762; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This study analyzes the work of the Multidisciplinary Team in the Health and Care Section of Community, Department of Primary Care in the Municipality of Santos which is composed of several professional areas and divided up in a way that meets the four health districts of the municipality, organized to follow all Primary Care services. The methodology used was the research intervention, assuming the construction of spaces for collective questioning in a dialectical movement of action-reflection-action. The data were produced by six problem workshops arranged by themes chosen collectively by the subjects involved in the study: "support matrix"; "work process in health"; "care"; and "interdisciplinary and multidisciplinary." For the record, in addition to recording, it was used the methodology of the scribe, which consists of a free record of the progress of the meeting by one of the workshop participants. The ordering of data included the transcription of tapes and reading the records of the scribes and field diaries. The ordination and classification of data allowed to grasp the relevant issues settling four analytical categories: "The practice of teamwork"; "The practice of care: tensions between what you want and what you do"; "The ways of organizing work to transform the management of care"; and 'Research intervention: capability to invent and reinvent ". The study suggests the need to establish systematic spaces for discussion of the work process with primary care amount of units of responsibility of each SEATESC professional, as well as their monitoring schedules of the teams in the Primary Care services, to strengthen interdisciplinary work and the organization based on the real need of the local teams; and the SEATESC need of utilization of the potentiality of the intervention research method due to the possibility of experimentation, which allows to make room for collective reflections, to find alternative co-management and co-responsibility of care. Finally, the study found that subjects envision possibilities for the development of a supportive practice having reference from their own experience in SEATESC, so that productive assemblages are operated in a way that bring innovations to the practice of care professionals in order to qualify the care with the monitoring in network; the need to review the.
- ItemAcesso aberto (Open Access)As contribuições clínicas da prevenção quaternária: recursos para subsidiar a sua implementação na APS brasileira(Universidade Federal de São Paulo, 2022-12-09) Morais, Bianca Honorato de [UNIFESP]; Furtado, Juarez Pereira [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6869345414404363; http://lattes.cnpq.br/6729778457697103; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O conceito de prevenção quaternária (P4) emergiu das intercorrências oriundas da medicalização da vida e de eventos iatrogênicos. A P4 constitui-se de valores para a prática clínica e institucional, buscando evitar o risco de sobremedicalização e de intervenções desnecessárias na saúde. No Brasil, ainda há dificuldades para ser operacionalizada e implementada, embora, já esteja legitimada mundialmente. A P4 atua por princípios de ética, Medicina Baseada em Evidências, atenção centrada no sujeito, na família e na comunidade. Por meio do método Revisão de Escopo, objetiva-se descrever e analisar as práticas e formas de implementação da P4 na Atenção Básica. Também intenta-se descrever orientações clínicas fundadas na P4 já encontradas na literatura, assim como, consubstanciar outras. O resultado desta dissertação demonstra que o conceito de P4, apesar de bem compreendido, tem poucas publicações de como operacionaliza-lo APS. O exercício da P4, diante de problemas clínicos específicos aumentam as perspectivas de tratamento assertivo, embasado na ética profissional e participação do paciente. A assistência norteada pela P4 constitui um modelo tecnoassistencial em conformidade com os interesses da Reforma Sanitária e Alma Ata. Conclui-se que sua terapêutica concatena às diretrizes da Atenção Básica e sua implementação pode propiciar benefícios à sociedade sob a forma de maior alcance na qualidade de vida e de minoração da medicalização. Torna-se necessário compreender, avaliar e monitorar a sua inserção mediante educação permanente, apoio técnico e institucional no SUS.