Navegando por Palavras-chave "Ensino Médico"
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- ItemSomente MetadadadosAprendizagem Da Empatia Na Relação Médico-Paciente: Estudo Entre Estudantes Do Internato De Escolas Médicas Do Nordeste Do Brasil(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-10-25) Lessa, Simone Schwartz [UNIFESP]; Batista, Nildo Alves [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Empathy is an attribute of the clinical act. It has a fundamental importance for the establishment of a good doctor-patient relationship. The purpose of this research is to analyze the learning of empathy in undergraduate students of medical courses at public universities in the Northeast of Brazil, which are included in the last year of the medical internship. Therefore, we sought to understand the empathy conceptions of these students, knowing how the learning process for an empathic attitude during medical training occurred and identifying the way to improve this learning. The analytical-descriptive methodology was chosen, assuming the importance of the complementarity of the quantitative and qualitative approaches, in the best understanding of the object under study. At first, the Jefferson Scale of Medical Empathy - JSPE-S - student version was used. It is a self application instrument that evaluates the degree of empathy in clinical contexts and has been applied to 229 students. At a second moment – in a qualitative basis- focus groups were used with students, whose speeches were submitted to a thematic analysis, trying to understand the conceptions and learning of empathy in the undergraduate and making suggestions for the improvement of its teaching / learning. The results showed that the researched students present high averages related to the Perspective Taking and Compassionate Care that correspond to the first two factors of the JSPE-S. Regarding the third factor of scale named Standing in the Patient’s Shoes scale, they present a lower average and show difficulties when they are taking care of the patient. They do not recognize or identify relevant teaching moments during training in learning empathy, and when these items are mentioned, they relate more to theory than to medical practice. They emphasize that the methodology used is not very stimulating and that teachers lack training. They also demand an institutional look at their mental health. There were no significant differences between the sex and the age of the students regarding the empathic disposition. We concluded that this research confirmed the initial assumption: that medical graduation, in general, has not adequately prepared students for the practice of empathy in the physician-patient relationship. In proposing suggestions for enhancing empathy learning, they signal that it is important to include humanization as an integral part of the institutional culture.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Política Nacional de Humanização (PNH): um estudo a partir de estudantes de medicina.(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013-12-10) Storer, Ivania da Conceição Alves [UNIFESP]; Batista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/7402359906381953; http://lattes.cnpq.br/1332828818314866; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esta pesquisa teve como objetivo geral analisar as concepções dos discentes de medicina da Universidade Federal de Rondônia sobre a Política Nacional de Humanização. Trata-se de um estudo qualitativo, do tipo descritivo-exploratório, realizado com 25 graduandos do 12º período do curso de médico, produzindo-se dados a partir de grupo focal e os analisando na perspectiva do conteúdo, tipo análise temática. Com base nos núcleos direcionadores, foram construídas categorias. A fragmentação no currículo, sinalizada pelos discentes quanto ao ensino teórico e vivência da humanização nas atividades práticas das disciplinas e do internato, especialmente sobre a Política Nacional de Humanização, foi considerada um dos desafios para melhoria da educação médica. Emergiu desta discussão a necessidade de integrar disciplinas de forma a possibilitar um conteúdo programático de natureza interdisciplinar. Assim, buscando ampliar o debate, a criação de um Núcleo de Estudos de Humanidades em Saúde configura-se como o produto desta dissertação de mestrado. Desenha-se um núcleo, onde sejam realizadas rodas de conversas, nas quais alunos e professores possam se expressar a respeito das aprendizagens sobre Humanização e Política Nacional de Humanização. Um espaço para discussões permanentes das propostas curriculares do curso, fomentando e propondo inovações curriculares de modo a ter, na humanização, um potente conteúdo e disparador metodológico para a formação médica. Acredita-se que a divulgação dos resultados deste trabalho e a corroboração dos achados de outros estudos são necessárias para aprofundar a discussão acerca do ensino médico, o que pode contribuir para uma formação mais humana, contemplada também nos currículos acadêmicos.