Navegando por Palavras-chave "Essence"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Conceitos e semelhanças de família em Wittgenstein(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013-07) Aquino, Fernando Lopes de [UNIFESP]; Carvalho, Marcelo Silva de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esta pesquisa procura apresentar uma leitura das Investigações Filosóficas de Wittgenstein, especificando a sua contraposição a um modelo de linguagem especialmente vinculado ao essencialismo platônico. O tema é delimitado por intermédio dos parágrafos 65 a 88 da obra, onde os argumentos do autor se desdobram a partir de concepções como “jogos de linguagem’ e “semelhanças de famílias”. O principal intuito é verificar como esses dois elementos estão estruturados nas Investigações e quais as suas implicações para a filosofia da linguagem de Wittgenstein.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A identidade pessoal sob as perspectivas fenomenológicas de Edith Stein e Hedwig Conrad-Martius: um estudo sobre a essência singular do indivíduo humano(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-11-27) Tricarico, Clio Francesca [UNIFESP]; Savian Filho, Juvenal [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)On the analysis of personal identity through Edith Stein and Hedwig Conrad-Martius’ perspectives it is possible to identify the idea that to the singular essence of the human being is necessarily inherent not only an indeterminacy level as though the possibility of modification of its own essence due to the self-formation ability of the individual. By confronting the investigations carried out by those two phenomenologists, especially those concerning the questions of the being and the notion of essence, the consideration of the case will seek to clarify whether and how that idea is justified, since it seems to introduce a contradiction in the notion of essence itself, which would imply a fundamental character of immutability. The thesis to be defended is that, in the case of the human individual, thanks to its spiritual capacity – in particular, the freedom and the particularity of the self to transcend itself and reach its sense –, it is possible to admit the mutability of the singular essence, without loss of personal identity, by considering that its being is established precisely in the tension of two dimensions concerning the time: the transient and the eternal.