Navegando por Palavras-chave "Formação em enfermagem"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)A formação do enfermeiro em cuidados paliativos: desafios e possibilidades(Universidade Federal de São Paulo, 2023-11-28) Azevedo, Simone Regina de; Ferreira, Beatriz Jansen [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2401449110051240; http://lattes.cnpq.br/5973018858618652Nas últimas décadas, vivenciamos o envelhecimento progressivo da população e consequentemente, o avanço das doenças crônicas não transmissíveis – DCNTs, além das doenças oncológicas e neurodegenerativas. Desta forma as patologias fora de recurso de cura demandam, cada vez mais, os cuidados paliativos que se constituem numa assistência tanto no ambiente hospitalar, ambulatorial quanto domiciliar caracterizada por ações de cuidado pautadas por ações de conforto e manutenção de qualidade de vida. O enfermeiro e equipe se constituem atores de grande relevância nessa assistência contemporânea à saúde. Objetivos: Identificar e analisar a formação de enfermagem desenvolvida na Escola Paulista de Enfermagem – EPE/UNIFESP e sua contribuição no âmbito dos cuidados paliativos. Métodos: Pesquisa qualitativa descritiva de caráter exploratório utilizando o estudo de caso e entrevistas semiestruturadas junto à coordenação e ao corpo docente com submissão dos dados a análise de conteúdo na modalidade temática. Foram considerados documentos afetos ao processo formativo dos enfermeiros, como o Projeto Político Pedagógico – PPP da EPE, currículo, ementas disciplinares, as Diretrizes Curriculares Nacionais – DCN para o curso de Enfermagem e as premissas da Academia Nacional de Cuidados Paliativos - ANCP buscando compreender a percepção dos atores envolvidos. Resultados: Os dados revelaram que a temática paliativa está presente no processo formativo do enfermeiro na EPE – UNIFESP em documentos institucionais como o PPP bem como em várias unidades curriculares – UC, tanto na perspectiva teórica como em atividades práticas, aspectos avaliados como assertivos nesta pesquisa. A distribuição da temática paliativa ocorre de forma longitudinal, contudo uma perspectiva transversal de construção de conhecimento durante o processo formativo potencializaria a solidez dessa opção curricular. Para além deste desafio demandas contemporâneas como a educação interprofissional que abarca o trabalho colaborativo por meio de competências, somam-se a desafios a serem perseguidos no processo formativo em questão.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Sentidos atribuídos pelos docentes da graduação em enfermagem da Universidade Regional do Cariri (URCA) ao conceito de integralidade do cuidado e sua correlação com a formação em saúde(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2010-09-29) Pinho, Aline Samara Dantas Soares [UNIFESP]; Cecilio, Luiz Carlos de Oliveira [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The education of health professionals, according to official documents that give directions to its political, ideological, technical and scientific guidance, is supposed to be compatible with the Brazilian National Health Care System (SUS) consolidation process. In addition, it should be guided by the principle of health integrality as a right granted by citizenship and the principle of dignity that should be granted to the persons in need of health care. By considering the central role played by professors within the formal education scenario, it is fundamental to understand the sense it imprints upon the concept of integrality, in the perspective of developing pedagogical practices required for the formation of future nursing professionals. With objective of identify the senses ascribed by nursing undergraduate faculty members of Universidade Regional do Cariri (Regional University of Cariri – URCA) concerned with the concept of integrality and its correlation with health education. The research evolved from a literature review on the theme by using interviews (either one-to-one or in groups) with professors representing course disciplines whose credit hours are also developed in health services (supervised internship programs), where they act as preceptors. The analytical reference in use was the approach focused on the production of daily life senses and discourse practices under a constructionist standpoint. Two main theme blocks were adopted to systematize the collected empirical material. They were labeled “INTEGRALITY/IDEALITY” and “INTEGRALITY IN REALITY”. The former refers to an “idealized”, purely “discourse” integrality (which reproduces the principles of SUS and is synonymous with holistic attention and interdisciplinary action within the context of health care and the teaching of the nursing profession), whereas the latter allows characterizing “integrality” in its concrete planning and operation of services, whose organizational and operative features (fragmentation and discontinuity of health care; emphasis on procedure production, etc.) lead to remarkable (negative) implications for the education of nurses within the scope of graduation, undermining the ideal of integrality as proclaimed by the first theme block. It is possible to say that the study featured an INVERTED MIRROR IMAGE between what is perceived in the “integrality/ideality” and the “integrality”/reality, i.e., the real features found by professors in health service planning and operation that can be used as fields of practice for their students. The study was able to advance a little beyond the formal, quite idealized discourse of professors about the sense of integrality as it attempted to locate such discourse in the complexity (and challenge) of fulfillment within the context of concrete institutional practices produced by SUS. The study also led to a constructionism-oriented practice from the meeting of researcher and professors, which, by thinking over their experiences and difficulties, seems to point to (and place a bet on) new possibilities of meeting and reflection, as much as to produce professor-care practices committed with health care integrality and with a radical ethics towards the defense of life.