Navegando por Palavras-chave "Gestão hospitalar"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Análise do uso de um sistema informatizado em um hospital geral de médio porte(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-10-26) Santos, Marlene Cristina dos [UNIFESP]; Marin, Heimar de Fátima [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5458785300394469; http://lattes.cnpq.br/2181341996049139; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objetivo: Analisar o uso de um sistema informatizado pelos gestores hospitalares, avaliando suas percepções e aceitações quanto à utilidade e facilidade de uso do sistema, identificando quais as variáveis externas que influenciam a percepção e aceitação. Método: Trata-se de um estudo de caso, com delineamento não experimental, realizado em um hospital geral, privado e de médio porte. O instrumento adotado para realização da pesquisa foi baseado no modelo de aceitação tecnológica (TAM), avaliando a percepção da utilidade percebida e facilidade de uso, correlacionando com as variáveis externas. A população foi composta por 63 gestores, baseado nos critérios de inclusão. 60 gestores compuseram a amostra do estudo. Resultados: 90,5% dos gestores concordaram com a utilidade do sistema, enquanto 84,7% concordaram com a facilidade de uso. Todas as variáveis externas analisadas, entre elas: idade, facilidade para utilizar a tecnologia, oferta de treinamentos inicial e de atualizações, oferta de apoio técnico pela equipe de tecnologia de informação, quantidade de computadores disponíveis para uso e gostar de utilizar o sistema, apresentaram influência na percepção dos gestores em relação ao construto facilidade de uso. As variáveis externas relacionadas à oferta de treinamentos e idade, não demonstraram correlação com o construto utilidade percebida. Conclusões: Os gestores apresentaram boa aceitação do sistema, por meio de percepção positiva da utilidade do mesmo para o desempenho das suas funções e facilidade de uso. Identificou-se que as variáveis externas relacionadas à idade e oferta de treinamentos tanto inicial como de atualizações, influenciaram apenas a percepção da facilidade de uso e não demonstraram correlação com o construto utilidade percebida. Concluiu-se que os gestores perceberam a utilidade do sistema, porém não apresentaram a mesma percepção para a facilidade de uso, devido a características do sistema e condições estruturais e organizacionais da instituição.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Avaliação do grau de conformidade às normas e recomendações em gestão da segurança da informação digital em hospitais(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2010-07-28) Gottberg, Heitor Neves [UNIFESP]; Pisa, Ivan Torres [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)CONTEXT: Confidentiality, integrity and availability of patient information are intrinsic to hospital services and nowadays computerization is growing in day to day operations of these institutions. OBJECTIVE: This work intends to assess the level of conformity to the standards and literature recommendations in Information Security of an exploratory group of hospitals using Electronic Health Records Systems (EHR-S). METHODS: From the study of international standards and of resolution 1821/07 of the Federal Council of Medicine (CFM), we have developed a ―gold standard‖ of information security management and electronic health record systems, elaborated a questionnaire and released it via the Internet where each hospital can achieve an ―estimated‖ degree of compliance with this standard and identify which areas are more (or less) compliant to this desirable level. RESULTS: From the replies obtained with a group of hospitals, we have seen an average a degree of compliance of 37% in information security management processes (on a scale from 0% to 100%) and 38% in compliance of EHR-S. CONCLUSION: We finalize showing that the issue of information security management (ISM) is incipient on concerns and investments of hospitals, and that even though specific knowledge and material is available, managers have not yet implemented solutions that meet the specific characteristics and information security demands of the healthcare industry.
- ItemSomente MetadadadosA educação permanente em um hospital público na perspectiva dos gestores: conhecer para intervir(Universidade Federal de São Paulo, 2017) Querino, Simone Letícia Souza [UNIFESP]; Stedefeldt, Elke [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5590674723055512; http://lattes.cnpq.br/7503405703230395; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The National Policy of Permanent Education in Health (PNEPS) was established in 2004, as an Integrated Health System (SUS) strategy to train and develop workers for the public health sector. In this way, the permanent education plan must be built on the effective participation of the workers in the sector, wide-ranging collective debate, and bottom-up participative planning. The aim of this study was to check, from the perspective of the managers, if the process of Health Permanent Education (EPS) in a public school hospital refers to its legal basis as its guide. The research methodology was transversal, descriptive in nature, with a qualitative approach. The study occurred in a public school hospital that specializes in vascular medicine, cardiology, and nephrology. The hospital is located in Salvador, Bahia. Fifteen PES managers participated in this study. The data collection occurred through semi-structured interviews according to a script. Thematic type analysis of content was applied to the qualitative data. The study concluded that both the National Policy of Permanent Education (NPPE) and the Hospital's Permanent Educacion Structure (EPS) are unknown to the interviewed personnel, who manifested difficulty to conceptualize Permanent Education (PE), Continuing Education, and In-Service Education. Significant learning and the participation of the multi-professional team were not mentioned in the process of building a professional collective from the survey and problematization of PE needs. There is a need for monitoring the results of the educational actions; investing in the human and financial resources management, and of an enhanced appreciation of the workspace as a transforming space. The institutional EPS does not communicate with its referring legal basis; it is up to the employees to demand and to the managers to implement it.