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- ItemAcesso aberto (Open Access)Infância, cultura, história: a produção e os percursos da pesquisa(Universidade Federal de São Paulo, 2024) Panizzolo , Claudia; Cruz, José Ildon Gonçalves da; http://lattes.cnpq.br/7842950333039932; http://lattes.cnpq.br/9128866214299351Este livro é uma obra coletiva resultado de 12 anos de pesquisas realizadas no âmbito do Grupo de Estudos e Pesquisas: Infância, Cultura e História (GEPICH), coordenado pela Prof.ª Drª Claudia Panizzolo, na Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. O GEPICH é composto por pesquisadores, desde a iniciação científica até o pós-doutorado, organizado em torno de 4 linhas de pesquisas: (i) as instituições voltadas às crianças e a modelação da infância; (ii) a arte de civilizar as crianças- o estudo de impressos para a leitura na /sobre a escola da infância; (iii) as escolas étnicas em São Paulo e a escolarização da infância e (iv) as múltiplas linguagens das crianças e a escola da infância: o estudo dos currículos, propostas e práticas pedagógicas. Nos textos da presente publicação há análises de diversas fontes impressas e manuscritas, analisadas mediante diferentes abordagens teóricas para pensar as crianças e suas infâncias na perspectiva histórica e contemporânea. O livro está organizado em três seções, na primeira denominada As instituições para a infância são apresentadas três pesquisas, sendo as duas primeiras já concluídas e a terceira, em andamento.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Voz do professor: uma revisão de 15 anos de contribuição fonoaudiológica(Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2010-01-01) Dragone, Maria Lúcia Suzigan; Ferreira, Léslie Piccolotto; Giannini, Susana Pimentel Pinto; Simões-zenari, Marcia; Vieira, Vanessa Pedrosa [UNIFESP]; Behlau, Mara [UNIFESP]; UNIARA Centro Universitário de Araraquara; Pontifícia Universidade Católica de São Paulo Faculdade de Fonoaudiologia; Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Hospital do Servidor Público Municipal de São Paulo; Universidade de São Paulo (USP); Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Centro de Estudos da VozThe purpose of this study was to review Brazilian publication regarding teachers' voice produced by Speech-Language Pathologists (SLPs) within the period from 1994 to 2008. This transversal study of bibliographic nature was carried out in three stages. The first consisted of data compilation from different sources; the second comprehended the search for the abstracts of the selected references; in the third stage, the publications were classified into four categories: individuals' assessment, treatment outcome evaluation, intervention description, and bibliographical/theoretical/documental researches. The final sample consisted of 500 publications, from which 415 (83%) were related to the assessment categories. Among these, 357 (86%) evaluated individuals and/or their working conditions, and 58 (14%) had the aim to evaluate treatment outcome. Regarding analyses dimensions of the assessments, 202 studies (48.7%) had more than one. Teachers' perspective (self-assessment) was the predominant dimension (52.5% of the analyses), followed by auditory-perceptual analyses performed by SLPs (15.2%), and evaluation of working environment and organization (14.9%). The category intervention description had 31 (6.2%) studies, and there were 54 (10.8%) bibliographical/theoretical/documental researches. This literature review confirms that vocal assessment has been privileged in Brazilian researches regarding teachers' voice. Publications about treatment outcome evaluations are more recent and less representative, indicating a tendency of change of focus that might help the comprehension of the complex use of voice in teaching, and guide future studies on speech-language pathology intervention with these individuals.