Navegando por Palavras-chave "Reconhecimento de padrões"
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- ItemRestritoDesenvolvimento de classificador supervisionado para otimização da escolha de stents farmacológicos para artérias coronárias(Universidade Federal de São Paulo, 2023-07-01) Khatcherian, Gabriel; Paixão, Fabiano; http://lattes.cnpq.br/2301544748004796; http://lattes.cnpq.br/5358299260567760A Doença Arterial Coronariana é uma enfermidade caracterizada pela obstrução do fluxo nos vasos sanguíneo. A Intervenção Coronária Percutânea (ICP) consiste em um procedimento para reverter essa situação. Essa intervenção envolve a utilização de fios-guia, balões coronários e stents coronários para a desobstrução do vaso. Todavia, os cardiologistas enfrentam desafios significativos ao determinar a melhor abordagem no tratamento. Dessa forma, este estudo visa o desenvolvimento de um classificador fundamentado em técnicas de reconhecimento de padrões a fim de determinar a quantidade precisa de stents a serem empregados, considerando os dados fisiológicos do paciente e dos vasos. A partir de um banco de dados de hemodinâmica, foram empregados métodos de análise de variáveis. Após a seleção adequada das amostras, foi desenvolvido um algoritmo capaz de processar e gerenciar esses dados, visando estabelecer um sistema de identificação de padrões. Por fim, uma máquina de vetores de suporte foi treinada para reconhecer os padrões identificados e avaliada por meio de dados adicionais. O projeto obteve êxito, principalmente na exploração de distintas técnicas para o tratamento dos dados. As características mais relevantes segundo os testes estatísticos e a seleção vetorial foram a quantidade de vasos obstruídos e a porcentagem média da obstrução dos vasos. Aplicando o classificador em dados que não foram utilizados para seu treinamento, foi-se obtido uma sensibilidade de 79% e uma especificidade de 89%. O resultado alcançado foi satisfatório e pode abrir portas para o reconhecimento de padrões na área da hemodinâmica.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Reconhecimento de padrões atencionais e correlatos neurobiológicos em indivíduos com transtorno do déficit de atenção(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-11-25) Rossi, Adriana Suzart Ungaretti [UNIFESP]; Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Currently it is widely known that diagnostic categories, including ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), are quite heterogeneous conditions. In accordance to the Research Domain Criteria approach, the present study aimed to analyze attentional patterns between ADHD of inattentive type and typically development individuals, regrouping the subjects in respect to their attentional performance, regardless of the groups of origin. Possible differences on brain connectivity between the established groups were also explored. A diagnostic traditional analysis comparing ADHD to typically developing individuals was also conducted in order to better delineate the cognitive, behavioral and neurobiological characteristics of the inattentive type. Methods: Recruited participants included 29 ADHD of inattentive type aged 7 to 15 years and 29 typically developed children matched by age, sex and type of school assisted. Latent Class Analysis were applied to reclassify subjects regarding their attentional performance through cognitive (Conners? Continuous Performance Test and digit span backwards) and behavioral measures (Child Behavioral Checklist). Measures of working memory and verbal fluency were also adopted on the categorical analysis. The new classes, as well as diagnostic classes, were compared in respect to white matter measures (fractional anisotropy). Results: Participants were clustered in three new classes regarding their attencional profile. Nonetheless, considering clinical and statistical parameters, analysis were followed selecting a model with two-classes solution: Class 1 - ultra-high risk for attentional problems and Class 2 - normal development of attentional functions. Group comparison in respect to 20 tracts? fractional anisotropy mean values revealed that Class 1 individuals presented increased fractional anisotropy values on left inferior fronto-occipital fasciculus and left inferior longitudinal fasciculus. In what refers to categorical analysis, ADHD individuals, when compared to typically developing ones, revealed higher intraindividual variability, lower processing speed and worse vigilance, selective and sustained attention. When comparison of fractional anisotropy mean values was made between diagnostic categories (ADHD versus typically developing subjects), there were found no evidences of statistically significant differences in respect to the 20 analyzed fiber tracts. Conclusion: The results highlight that even among individuals with same disorder subtype it is possible to identify subsets with more homogeneous neuropsychological profiles, and, subsequently, with underpinning neurobiological differences. It is noteworthy that although the classical categorical approach did not indicate differences in respect to white matter measures between diagnostic groups, when subjects were compared through a more refined analysis - based on dimensions of observable attentional measures - neurobiological differences were found. These data emphasize that specific data-driven clustering allows a better comprehension of some disorders? pathophysiology, what reiterates that brain-behavior relationships may not respect the arbitrary limits imposed by diagnostic classification.