Navegando por Palavras-chave "Sertão"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Fanáticos e cangaceiros: a construção do "sertanejo" no pensamento social brasileiro(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-12-09) Shinkai, William Tomio [UNIFESP]; Pompa, Maria Cristina [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This work is a contribution to the study of the brazilian northeast sertão by the analysis of the more relevant scientific literature concerning the two sertanejo phenomena. The goals of this research are fundamentaly two: the messianic movements and the cangaço. In the first place, it is about keeping up with the intelectual construction of the sertão and its inhabitants through the scientific literature by inseperable binomials such as mysticism and violence, cangaço and fanatism. In order to do this, we tried to contextualize the works and identify the political and intelectual concerns which "moved" the authors to construct, before explaning it, the absolute alterity of the sertão. The second purpose is to realize the logic and the meaning of the fanatics and cangaceiros' actions, trying to give back, as far as possible, the "native point of view". To make that possible, based on recent studies, we intend to retrieve the logic of the practice and discourse of fanatism and cangaço from its symbolic system, defined by codes of honor, faith, power and loyalty.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Memórias de um trabalhador da terra sem-terra: uma análise da obra Torto Arado na construção do imaginário da luta pela terra no sertão nordestino (1970-2000)(Universidade Federal de São Paulo, 2023-12-22) Sousa, Valéria da Cruz [UNIFESP]; Franzini, Fábio; http://lattes.cnpq.br/3058395202773677; http://lattes.cnpq.br/1150458353317732Este trabalho traz uma análise das expressões das lutas pela terra no sertão nordestino a partir das representações presentes na obra Torto Arado, um romance escritor baiano Itamar Vieira Junior. Lançado em 2019, a obra apesar de recente já é consagrada como um romance neorealista e regionalista que, a partir da história das irmãs Belonisia e Bibiana, expressam memórias coletivas e desnudam as violências sofridas enquanto mulheres, negras e trabalhadoras da terra que lutam pelo direito à terra que trabalharam a vida toda desde gerações passadas. As relações de servidão são evidentes a partir das condições desiguais que vivem em um povoado no sertão baiano, destacando relações de trabalho em condições análogas à escravidão e os conflitos gerados com os grandes proprietários das terras. Assim, utilizando uma obra literária, neste trabalho pretende-se observar as representações das lutas pela terra dos trabalhadores que mesmo após o fim da escravidão em 1888, ainda são submetidos a uma estrutura agrária que privilegia os grandes latifundiários e os trabalhos análogos à escravidão.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Ser-estar no sertão: capítulos da vida como filosofia visceral(UNESP, 2014-09-01) Taddei, Renzo Romano [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)An ethnographic study conducted in the wilderness of Ceará, Brasil, the concept of bodily mimesis in theater production and a documentary film on bandit hunters in the caatinga were the starting points in this text, for a discussion about the nature of the process of “reading signs” in the world. The reflections suggest that such processes should be understood less as interpretation or decoding and more as knowledge on how to move, in which existential coexistence, and particularly ingestion of substances, is a fundamental element. The materials analyzed point to the fact that the directionality implicated in such knowledge is recurrently understood as a visceral dimension. The viscera thus become a privileged locus of experience and action in the world, such that they are a contact surface and equipment for transformation at the same time. This perspective brings new and enticing opportunities for social theory.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O sertão dilacerado: outras histórias de Deus e o Diabo na terra do sol(CEDEC, 2008-01-01) Pereira, Pedro Paulo Gomes [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This article tries to understand how one of the most important narratives of the national cinema - Glauber Rocha's Black God, white devil (1963) - has constructed the sertão (hinterland), which images and figures he has employed, and how that hinterland delineates and projects the country.