Navegando por Palavras-chave "música"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Donas de si: as vozes que cantam contra a violência de gênero(Universidade Federal de São Paulo, 2021-08-24) Aranha, Daíse Marcela Benatti Barbosa; Dias, Marcia Regina Tosta; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4781201Z2&tokenCaptchar=03AGdBq25bSHOY82rWjg5DSmDZhrsMWQv7YGoa0O8mitOjVLL2FKaqehdA67emkbG3M4jblGcXs1NSiW0T3y0V39YCDbVXuAN9abxd4XEs1lFJ9oOirDrTbre-2VdZQCgjXqO8yK7_BQVQP_qN7VAmFTrWjd-x70YWhd8CEUI2qOZ2zN8ltTpfngayXi2BCy_rkPFxtA9h9G1CDRsC16MeaFEJTavULWUoRHjghj8u_vMu-kVVMhmH-UmFMEf50TeH4_3oyi_j_GKn-DdFvma0ooSmHsjHzuWr_V3CcMsgubZHgeB0LDOsPtxhq9jkCBa4642CygnIRtOBVU5bNZ4UTNYq3PTs1rWv6Pwd3Dxt4teyf69pG_T0SD6rV8JDxOC_KSQGUdIfLAGJlwP2mK-_F6UlZSz3tq1eM902b4aTdJlQ9GbwAb6-asA6g-6JfkZzeULdgP3mibWloVRb1HGdq7_jg9WYDMI0_i4xyNCihDEZ0jUAS_34ZiseEZMvyncggQ46sU7LQM5Bbda7Y6TSgGa0C-9O7ETXnAO presente trabalho apresenta resultado de reflexão sobre a condição feminina, particularmente sobre sua exposição a situações de violência, tal como é possível ver retratadas em uma das principais formas da produção e da prática cultural brasileira: a música popular gravada. As letras das canções “Jogadeira” (Cacau Fernandes e Gabi Kivitz, 2019), “Dona de Mim” (Iza, 2018) e “Desconstruindo Amélia” (Pitty, 2009), bem como algumas de suas características musicais serão objeto de análise e reflexão, considerando a trama de temas relativos às mulheres, música, cultura, economia, gênero, raça, sexualidade e relações de poder. Não se trata simplesmente de examinar letras de cunho machista, mas sim de observar o discurso feminista presente nas letras em variados estilos musicais (interpretadas ou compostas por mulheres) evidenciando o posicionamento das mulheres ao romperem com a naturalização do machismo e da banalização da violência no cenário brasileiro que emergiu nos anos 2000 até os dias atuais.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A expressão mulher-macho: história e disputas(Universidade Federal de São Paulo, 2021-08-19) Santos, Letícia; Oliveira, Maria Luiza Ferreira de; http://lattes.cnpq.br/5124857019211378; http://lattes.cnpq.br/0082693692884061O objetivo deste trabalho é investigar os sentidos do uso da expressão mulher-macho em objetos culturais no Brasil do século XX. Selecionamos a obra literária Luzia Homem (1903) de Domingos Olímpio, a letra da música Paraíba cuja autoria é de Luiz Gonzaga e Humberto Teixeira, gravada primeiramente na voz de Emilinha Borba em 1946 e depois por Gonzaga em 1952 e a radionovela Jerônimo, o Herói do Sertão criada por Moysés Weltman para a Rádio Nacional do Rio de Janeiro em 1953. A pesquisa surgiu de inquietações sobre a expressão mulher-macho frequentemente mobilizada pela minha família e nas produções culturais do país, expressões como esta e cabra-macho ou cabra da peste são utilizadas ao se falar em Nordeste e/ou de “nordestinos”. Nordeste e/ou os nordestinos que foram / são historicamente atravessados por imagens ligadas à violência e virilidade, utilizadas enquanto categorias identitárias para se referir às pessoas da região. Para a análise busquei saber em quais momentos a expressão apareceu e como ganhou projeção também nos jornais de cada contexto abordado. Considera-se aqui a influência que tais linguagens culturais tiveram na elaboração da representação do sertanejo e da sertaneja, e posteriormente, na emergência da expressão mulher-macho para designar as mulheres do Nordeste, sobretudo, do sertão. Não se trata de buscar a origem da expressão, ou designar qual seria a original, mas analisar discursos que vão influenciar na construção de uma referência identitária, de maneira que as particularizam em detrimento de mulheres de outras regiões. A expressão não tem um significado intrínseco, mas sentidos construídos social e historicamente, desse modo, este trabalho metodologicamente pretende analisar o discurso presente na linguagem literária, musical e no gênero da radionovela, considerando sua produção, circulação e recepção, em três períodos da história.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O local e o global no funk brasileiro e no kuduro angolano(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-08-22) Faria, Debora Costa de [UNIFESP]; Barbosa, Andrea Claudia Miguel Marques [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This work sets out to investigate how musical manifestations considered popular and peripheral, reach ? not without some symbolic negotiation -, spaces outside the contexts in which they are first produced. Taking as reference Angolan kuduro and Brazilian funk, we attempt to understand how global cultural flows influence and are appropriate for local cultural productions, by adding new features and giving new meanings to these references. Besides, the work will investigate the possibilities of production and consumption of these musical genres in places outside of their context of origin. All of this has been done by taking into consideration the contextual and historical differences between Brazilian funk and Angolan kuduro. On the other hand, we are finding that the emergence of both genres of music and dance, outside their own countries, have been considered within a larger phenomenon in which electronic musics produced in the outskirts of large cities are very valued by foreign DJs and producers who spread these types of musics all over the world.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Música e processamento temporal em crianças com Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH)(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-09-17) Carrer, Luiz Rogerio Jorgensen [UNIFESP]; Muszkat, Mauro [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)ADHD is one of the most all-embracing neurodevelopmental disorders involving cognitive and behavioral aspects with repercussion in many environments of life of children and their families like social interaction and academic performance, and also with frequent association with psychiatric comorbidities. In this sense, we think that music, with its playful and spontaneous, affective, motivational, temporal and rhythmic dimension can be of great help to study many aspects of temporal processing related to ADHD. In this work we study time processing with sounds and music in children with ADHD, evaluating how time perception and expression in music is related to the modulation of executive and inhibitory control of impulsive behaviors related to ADHD with the hypothesis that children with ADHD have differentiated performance when compared with children with typical development in tasks of time estimation, production, reproduction of time durations and temporal synchronization with music. Objectives: Develop a battery of sound and musical tasks to evaluate and correlate performance of children with ADHD, with and without use of stimulant medication, compared to a control group of children with typical development. Method: 36 participants aged 6 to 14 years where recruted at NANI-Unifesp, sub-divided into three groups with 12 children: without medication, with medication, and control group. Evaluation sheets and data collected with the computer recorded the participant's performance in the tasks. Place: Serene’s Music Cognition Laboratory. Instrument: The tasks of BAMT were divided into the following sections: spontaneous time; time synchronization; time estimation with simple sounds; time estimation with music, and time reproduction. Results: 1 - The performance of group ADHD/SM in the task of temporal synchronization with music was statistically lower than the control group and ADHD/CM only when task reaches 60 seconds of accomplishment. 2 - Performance of ADHD/SM in temporal estimation of simple sounds in short time intervals (30 ms) was statistically lower than the control and ADHD/CM groups. 3 - Performance of ADHD/CM was higher than the ADHD/SM group and control group in time estimated with music. 4 – In the task of comparison between musical excerpts of the same duration, ADHD group (with and without medication) considered as longest the track that contained largest number of notes with longer durations (track 7). While in the control group, duration was related to the density of sound stimuli (musical notes). BAMT may be a proposal integrating areas such as music therapy, neuroscience and cognition within musical approach in order to minimize the impact and repercussions of pedagogical and educational disorders through positive mediation of art.
- ItemAcesso aberto (Open Access)"Periferia é periferia": O processo de construção das identidades juvenis na música rap e o contexto de formação da periferia em São Paulo.(Universidade Federal de São Paulo, 2021-03-04) Nunes, Ester Dantas Reis; Silva, José Carlos Gomes da; http://lattes.cnpq.br/7347972912468964; http://lattes.cnpq.br/3690602250996898O presente trabalho tem por objetivo estudar como é construída as identidades juvenis através do rap, procurando entender como ocorre o processo de formação da periferia paulistana, principal palco para a consolidação do gênero em âmbito nacional. A partir dessa perspectiva, vamos abordar o contexto histórico da cidade de São Paulo tomando como ponto de partida a formação da periferia em meados de 1940, período em que começou o descentramento da cidade; a música como um fator determinante para a construção de uma identidade entre os jovens da periferia; as origens do movimento Hip-Hop em São Paulo; as transformações espaciais em São Paulo entre 1980-90 e como o rap se consolida como voz da juventude periférica através do grupo Racionais MC’s.
- ItemSomente MetadadadosTentando reconstruir o que foi quebrado: a família compondo a trilha sonora de seu processo de reintegração(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015) Cascarani, Ana Paula [UNIFESP]; Horta, Ana Lucia de Moraes Horta [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Family reintegration refers to the process of returning children or teens in temporary out-of-home care to a family context. The family in the reintegration process is still poorly studied. Studies about the experience lived by the child or some family members are still the main core of this field. From the questioning of the meaning assigned by the family to the experience of reintegration, this study of qualitative approach aimed to understand this experience mediated by music making in the family's perspective. Symbolic Interactionism was the theoretical perspective that guided the whole process of thinking and understanding, which provided support to the development of the research that had as methodological reference the Grounded Theory. The study included three families in the reintegration process and one family in the post reunification period. The strategies used for data collection were participants' observation, interviews mediated by music making and a semi-structured interview with the association's psychologist, acting as the experience’s informant. The comparative analysis of the data allowed the identification of the conceptual category “Trying to rebuild what was broken” and revealed that, for the family, the reintegration process is a reconstruction experience that allows revisiting abandonment situations, reviewing caring behavior and reframing the family routine. The identified concepts contribute especially to broaden the understanding of the different family arrangements, to deconstruct the idealization of a family model, to enable other people who work with families to think about new intervention strategies, so that all members are included, and to look into the possibility of using music making in the production and acquisition of research data. This is either by providing the interactions between individuals who are in group settings, or by facilitating the verbalization of feelings that are difficult to be said.