Navegando por Palavras-chave "Óptica"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Cirurgia refrativa: quem precisa de tratamento personalizado?(Conselho Brasileiro de Oftalmologia, 2003-01-01) Chamon, Wallace [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Journal of Refractive SurgeryRefractive surgery is facing an important period of its evolution. Day by day we are getting used to terms such as: wave front, customized ablation, supervision, aberrations, etc. What will be the future of all these technologies? It is important to understand that all these terms are based on some unquestionable facts. In this manuscript the following subjects were considered: 1. Improvement of visual performance when correcting optical aberrations, 2. The change in the concept of physiologic optics, 3. The relationship between refraction and refractive map 4. Visual benefit, 5. Chromatic and spherical aberrations
- ItemAcesso aberto (Open Access)Medida da visão e testes psicofísicos(Conselho Brasileiro de Oftalmologia, 2008-02-01) Kronbauer, Airton Leite [UNIFESP]; Schor, Paulo [UNIFESP]; Carvalho, Luis Alberto Vieira De [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade de São Paulo (USP); University of RochesterVision measurement is the basis for the study and standardization of visual sciences. Measurement of visual acuity has great value for research and for clinical practice. This paper (1) reviews the fundamental concepts to understand visual sense and the measuring units; (2) presents the fundamental limits to visual performance and the principles of aberration measurement of the eye; and (3) discusses methods for measuring and classifying vision with new technologies.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Uma nova ciência: uma apresentação da ciência newtoniana(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-07) Oliveira, Mohamad Nagashima de [UNIFESP]; Tossato, Claudemir Roque [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A presente dissertação versa sobre como podemos identificar os Principia, escrito por Newton na sua versão final em 1726, como uma obra estritamente matemática e como podemos identificar a Óptica, 1703, como um livro que parte de experimentos para que fosse formulado. Para tanto apresento primeiramente uma contextualização de época de Newton, para que se apresente as preocupações de Newton na divulgação de suas teorias e então uma leitura estruturada dos Principia que visa explicar como ele é um livro matematicamente estruturado. Após isso apresento a leitura de algumas questões da Óptica visando apresentar como que os experimentos ajudam a compor o livro. Ao final, apresento uma conclusão dividida em três partes, a primeira uma conclusão sobre o método científico de Newton, a segunda uma conclusão que visa dar os últimos argumentos para uma leitura puramente matemática dos Principia e uma terceira que trata por fim sobre os experimentos com a Óptica.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Proposta de sequência didática de atividades experimentais para o ensino de óptica(Universidade Federal de São Paulo, 2021-02-24) Ramanoski, Andréa Mantoan [UNIFESP]; Künzel, Roseli [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6662626014913141Este trabalho propõe um conjunto de sequências didáticas que permitem abordar os conceitos de óptica no ensino médio, de uma forma atraente e motivadora. Uma notícia veiculada em uma mídia digital sobre fibras ópticas é empregada como disparador do tema, com a finalidade de despertar a curiosidade e o interesse dos alunos, além de fornecer ao professor elementos que abordam os conceitos de óptica a partir de situações relevantes para os estudantes, em especial aqueles que se utilizam da internet. Esta sequência foi desenvolvida com o auxílio de atividades experimentais, realizadas com material de baixo custo, e simulações computacionais interativas, utilizando objetos de aprendizagem disponíveis em repositórios online. Os experimentos e as demonstrações utilizados permitem investigar e estudar os temas de reflexão, refração, difração e interferência da luz. Os objetos de aprendizagem empregados no simulador interativo permitem ao professor desenvolver os conceitos básicos relacionados à Lei de Snell, além de apresentar noções de difração e interferência de ondas. Para facilitar a aprendizagem e a fixação dos conceitos abordados, utiliza-se a estratégia de desenvolver um mapa conceitual, pretendendo com isso levar os alunos a uma maior apropriação de cada conceito investigado neste conjunto de sequências didáticas.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Solubilização de membranas modelo de diferentes composições pelo detergente triton X-100(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-29) Mattei, Bruno [UNIFESP]; Riske, Karin do Amaral [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9178927522709552; http://lattes.cnpq.br/4260343698344529; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Detergents are amphiphilic molecules widely used as solubilizing agents Biological membranes. However, biological membranes treated with detergents Ac-ese insoluble fragments rich in sphingolipids and cholesterol. Due to similarities of These features have been associated with lipid rafts and the liquid phase The. Here the study of the physical-chemical aspects that govern the process of UUilllCATiOn of membrane mimetic models: lipid vesicles of controlled composition Pure or mixtures, mainly POPC, SM and cholesterol). Many different Techniques were used to study the solubilization process of lipid vesicles by Detergent TX-100, one of the most used detergents in Biological membranes. The general phenomenon and the size of the structures formed during the Solubilization was obtained by turbidity, static and / or dynamic light scattering; The aspects Thermodynamic properties of the detergent-lipid interaction were investigated by titration calorimetry And the possible interference of the detergent in the phase transition of lipids was investigated Differential scanning calorimetry; The ability of detergents to permeabilize the The membrane was investigated by kinetics of leakage of a fluorescent probe and microscopy Confocal; The process of solubilization of giant vesicles was evaluated by optical microscopy of Phase contrast and fluorescence. In the work, different lipid compositions were investigated (Pure phospholipids, binary lipid mixtures and ternary lipid mixtures) in order to obtain Information on the factors that influence the obtaining of insoluble membrane fragments. Through the experiments it was possible to conclude that pure cell membranes (POPC and SM), reaching the liquid-disordered phase and gel are totally soluble to the action of Detergent, whereas the addition of cholesterol, inducing a higher degree of Lipids leads to conditions in which the membranes are partially or totally insoluble; The factor of Insolubility is conditioned to cholesterol concentration in vesicles with binary mixtures Of lipids, reaching total insolubility in situations in which the membrane tends or reaches the Liquid-ordered phase; This is also reflected in the detergent affinity constant for these Membranes. In addition, vesicles in the gel phase are solubilized with lower concentrations of TX-100 than vesicles in the liquid-disordered phase, possibly due to the lower Ability of the membrane to accommodate detergents; Added to this, the addition of detergent Also appears to induce a phase transition in vesicles in the gel phase and a coexistence of Fluid phases in POPC: cholesterol vesicles. In ternary lipid mixtures, the situations in Higher solubility resistance is observed in regions with Greater fraction of SM and cotesterol. Finally, the membranes become permeable in TX-100 / lipid molars lower than the solubilization process, showing that even before To reach the bi-co-existent phase of the membrane, the detergent already changes the membrane structure.