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- ItemEmbargoA importância da intervenção precoce na infância e do brincar para o cotidiano da creche(Universidade Federal de São Paulo, 2024-06-18) Cabral, Marina Hitomi Muto [UNIFESP]; Silva, Carla Cilene Baptista da [UNIFESP]; Vida, Cindy Passeti da Costa [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2665552093511451; http://lattes.cnpq.br/7118155019861351; http://lattes.cnpq.br/3993089347459414; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introdução: A intervenção precoce na infância centrada na família é uma abordagem que acontece nos primeiros seis anos de vida, fase em que há uma maior plasticidade neural. Sua prática consiste em promover oportunidades diárias realizadas nos contextos naturais da criança, ampliando o olhar à família e à comunidade, por esse motivo se relaciona e articula diretamente com a qualidade dos serviços de saúde, assistência e educação. Objetivos: Compreender as percepções das orientadoras educacionais e professoras quanto ao uso de práticas de intervenção precoce na infância dentro dos contextos escolares e a importância do brincar. Metodologia: Trata-se de uma pesquisa qualitativa e exploratória, articulada a uma pesquisa de doutorado que teve por objetivo a formação e implementação de práticas centradas na família com profissionais de saúde e educação. Para o presente estudo houve a reaplicação da Escala de Avaliação das Percepções dos Educadores acerca das Rotinas e do Envolvimento da Criança (EAPERE) e a realização de uma entrevista semiestruturada, visando entender as percepções de profissionais de creches quanto à experiência com a EAPERE e sua importância para a prática centrada na família e do brincar dentro do ambiente escolar. Resultados: Foram percebidas com a reaplicação da Escala diferenças consideráveis nas atividades de alimentação, dormir e higiene pessoal. Com a análise qualitativa das entrevistas foi possível classificar 4 categorias temáticas: Uso e importância do brincar na creche, Percepção sobre desenvolvimento infantil, Uso da EAPERE: potencialidades e fragilidades, e Importância da IPI centrada na família em creche. Todas as categorias evidenciam a importância da IPI para a promoção da comunicação e horizontalidade intersetorial e com as famílias e a importância da rotina para a creche e para a implementação da prática. Conclusão: Existem inúmeras propostas de intervenção para crianças com atrasos no desenvolvimento, porém poucas focam em suas necessidades e de sua família em seus contextos naturais. A expectativa é que a pesquisa contribua na promoção de práticas recomendadas da IPI e para a valorização do brincar em creches.
- ItemSomente MetadadadosTrajetória de Formação e Identidade Docente dos Agentes de desenvolvimento Infantil do Município de Guarulhos(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2010-12-10) Lima, Sheila Cristina Souza [UNIFESP]; Silvestre, Magali Aparecida [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4428320866575246; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The daycare, part and participant in the educational context as provided in the LDB (Law of Directives and Bases of National Education. Law No. 9394 of December 20, 1996), assumes a profile of educators who must work with children 0-3 years, which directly affects the quality of education, whose base is mainly supports the training of these educators. Recently we observed significant changes in the daycare institution, at the time it left the field of custody and assistance for the educational field. Since then, cities have struggled to fit the current legislatives standards, then, in compliance with legal requirements are involved in quality issues, goals and government policies for childhood education, among other demands related. This study aims to examine the Training Teachers of daycares from Guarulhos city, to identify significant changes through their careers, developed and demonstrated in the speech of seven educators. For that, was made a qualitative study in which the diagnostic, based on field research and access to official documents in that the trajectory of the daycare teachers training in Guarulhos are initially configured to a non-specific training in the teaching field. This way, the educational practice of these first teachers was based on common sense and assistencialism. But currently, we noted some reports of teachers, a slow changing in the educational context in which these educators are searching for a specific training in teaching for the undergraduate level. From this perspective, some dynamics can be observed within the daycare institutions of the city investigated, mainly in performance between educators lay and not lay, and in the positioning of the school system which faces the challenges imposed by legislative rules regarding training required for teaching performance. For that, the City of Guarulhos has undertaken efforts, through agreements to offer for lay educators and with only teaching of mastership, an offer for a free graduation in the course of Pedagogy, offered by public and private institutions. We can infer that the legal requirements on the training of daycare educators, causes a movement and pressures, both internal and external that are directioned for training and specialization. The internal pressures have initiate from the own ADI's educators, that wait by the recognizing of their work as educators and also for better working conditions, where their trajectories, are involved in issues of preconceptual exceedances of the daycare institution, strongly marked by assistencialism. The external pressures are the laws and public policies in education that evoke the proper training for daycare professionals for the teaching performance. Therefore, reflect about this trajectory of educators in daycares of Guarulhos, implies to think what is your identity, who is this new professional that will serve on recent legal parameters, and especially, in the quality issue of the childhood education.