Navegando por Palavras-chave "Modernismo"
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- ItemSomente MetadadadosO Brasil das Festas Modernistas: tradição e modernidade nas representações das festas populares pelo Modernismo Paulista(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011) Toledo, Sarah Ferreira de [UNIFESP]; El Far, Alessandra [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9391456094457114; http://lattes.cnpq.br/7318846850365921; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The research presented below intended to know and understand the representation of popular festivals and celebrations in several productions of the Modernist Movement in the city of São Paulo, between the years 1922 and 1940. Also, the research was conducted in order to understand how these representations were connected to the process of construction of a brazilian identity by the Modernism. Searching for elements that, according to the intellectual participants of the movement, granted to the festivities a national character, the main objective was to identify how these social events took a privileged place in discussions about the national identity in literature and periodicals emerged in the city during this period
- ItemAcesso aberto (Open Access)Caçando Feras em aruanã pela "alma" do Brasil: Líbero Luxardo e as imagens do Pantanal (1930-1940)(Universidade Federal de São Paulo, 2023-02-14) Costa, Diego Maia da [UNIFESP]; Toledo, Edilene Teresinha [UNIFESP]; Villaça, Mariana Martins [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9020046743817649; http://lattes.cnpq.br/8399485670405275; http://lattes.cnpq.br/2169031211912802O trabalho empreende um exame crítico da obra cinematográfica confeccionada por Líbero Luxardo entre 1930 e 1940 no estado do Mato Grosso. Duas hipóteses tangenciam a dissertação. A primeira é de que as produções ficcionais inaugurais do cineasta de origem paulista radicado no Pantanal brasileiro - Alma do Brasil (1932), Caçando Feras (1936) e Aruanã (1938) – estavam acordes com as reverberações políticas da Era Vargas, período marcado pela eclosão e afirmação de um regime autoritário que buscou, sob múltiplas formas, a legitimação de sua ideologia nacionalista. A segunda hipótese, visualizada a partir do plano cultural, é de que os três filmes supracitados se relacionaram intimamente com uma corrente do movimento modernista brasileiro, o verdeamarelismo. A valoração cintilante do exotismo sertanejo do “Brasil desconhecido” e a busca incessante pelas raízes autênticas da nação ganharam contornos de protagonista nas projeções fílmicas divulgadas por Líbero Luxardo durante a segunda metade da década de 1930.
- ItemSomente MetadadadosO embate sobre a arte, a arquitetura e a cidade do século XIX em José Marianno Filho(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013) Mingorance, Wilson Ricardo [UNIFESP]; Atique, Fernando [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8425420305118490; http://lattes.cnpq.br/8982742372443481; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The objective of this research is the study of textual works and serials by José Marianno Carneiro da Cunha Filho, between 1921 and 1945. It seeks to understand its importance as a critic of the arts, architecture and urbanism in Rio de Janeiro in the nineteenth and early twentieth century. Through the works of José Marianno intended to establish a dialogue with the authors of the time, which addressed the issue in order to verify the technical-political vocabulary of José Marianno Filho and elucidate the clash between the neocolonial and modernism, as well as to list their relevance within the historiography of Brazilian architecture, and rank their relevance within the historiography of Brazilian architecture. The research was based on the meeting of publications of José Marianno Filho in the mentioned period, published serially in the press and publishers of the period. More specifically, the survey drew on existing in the Library Paulo Santos, a member of the MinC-IPHAN System in Rio de Janeiro. There, through large albums with many articles, hoarded by the architect and historian Paulo Santos it was possible to obtain a comprehensive overview of the writings of José Marianno Filho. Thus, we performed a careful reading of the material assembled by bringing the production of a text and a timeline extended on three areas of research: the city, architecture and arts of the 19th century.
- ItemSomente MetadadadosGuilherme De Almeida Em Revistas: A Poesia Publicada Nos Periódicos Modernistas(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-20) Santos, Andre Felipe Barbosa Da Silva [UNIFESP]; Abreu, Mirhiane Mendes De [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The debate concerning the role of the literary journals as an essential part of the modernism movement in Brazil has received more attention from the contemporary literary criticism. Based on that, the study of the literature produced and released through the magazines allows us to realize how the artists comprehended the values of the modernity in the beginning of the twentieth century as well as they put them into broader circulation. Therefore, the aim of this M. A. thesis consists of collecting and analyzing fourteen poems written by Guilherme de Almeida (1890-1969) and originally published in eight literary journals from the southeast region, between 1922 and 1929: Klaxon (1922-23), Árvore Nova (1923), Estética (1924-25), A Revista (1926), Terra roxa e outras terras (1926), Verde (1927), Revista de Antropofagia (1928) and Movimento Brasileiro (1929). The analyses point to compositions that would promote the rhythm as a poetic manifestation. Thus, this research emphasizes new possibilities of reading and interpretation manifested throughout the relationship established between the texts in the magazines.
- ItemSomente MetadadadosA Malandragem Nossa de Cada Dia : Análise de Macunaíma e do samba-malandro na consrtução do nacionalismo brasileiro no final da República Velha(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014) Araujo, Ricardo Vaz [UNIFESP]; Naranjo, Julio Moracen [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3542892942316705; http://lattes.cnpq.br/8773848468213274; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The present monograph aims to understand and dissect the malandro’s figure inside the National Idea of formation about Brazil, specifically in the last years of the First Republic. Modernism and samba are central figures in this understanding, where Mário de Andrade’s Macunaíma caused argument discussion about the character of our national imagetic figure. We have been looking for a true and purê brazilian character that coul explain our historical construction, and the malandro was the most close to some answer. Along with literature, samba passed by its most symbolic transformation. The maxixe gave way to the malandro’s samba, and this movement was not as natural as some musical theories of evolution can suport. The samba-trickster is the true and fair representation from the idealization about the dreams of the morros. And where was Brazil? Morros, of course.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Memórias Da Criação: Graciliano Ramos, Autoria E Autocrítica Em Cartas(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-06-25) Santos, Cicera Jessiane Lins Dos [UNIFESP]; Abreu, Mirhiane Mendes De [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Al Considerar Las Posibilidades De La Epistolografía Para Los Estudios Literarios, Este Trabajo Pretende Investigar Y Discutir, En Las Cartas De Graciliano Ramos, Las Bases De Sus Concepciones Estéticas, Creativas Y Críticas. Con Este Fin, Fueron Seleccionados Estos Interlocutores: Joaquín Pinto Da Mota Lima Filho, Periodista Y Amigo De Infancia, Heloísa Ramos, Segunda Esposa Del Novelista, Y Benjamín De Garay, Traductor Argentino. En Este Orden, Los Análisis Comprenden Etapas Distintas De La Trayectoria Del Novelista: Las Primeras Inmersiones En La Literatura, Próximos A Rasgos Inscritos Por El Realismo; La Incursión En La Prosa, Momento En Lo Cual Se Percibe La Singularización De Su Estilo Así Como De Su Compromiso Con Las Letras Del País; Y, Finalmente, La Post-Cárcel, Etapa Marcada Por El Establecimiento Del Escritor En Medio De Un Movimiento Reconocido, Aunque No Reivindicado, Y Envuelto Con La Afirmación Nacional Y Regional A Partir, Especialmente, De Las Redes De Sociabilidad Y De La Lengua Brasileña.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O Moderno Na Iluminação Elétrica Em Berlim Nos Anos 1920(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-12-11) Varolli, Renan De Andrade [UNIFESP]; Baumgarten, Jens Michael [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This thesis analyzes electric lighting in Berlin in 1920’s. The work starts from industrially produced objects for usufruct and circulation among the masses, such as buildings, advertising pieces and films, with the aim of understanding modernity’s features on this metropolis then. In the course of the text, it is approached as well tensions and connections between art and industry, relations that some times accompanied modern, modernism and modernization, correlative concepts of modernity. Having a background of contrasts and contradictions in Germany’s capital during the period of its history known as Weimar Republic (1919-1923), it is attempted to draw how theoretical-historiographic reappraisal of artistics and cultural programs regarded as decadent could be succeeded by technological progress.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Sob o olhar da crítica: a poesia brasileira no século XXI – vínculos e rupturas com o Modernismo de 1922(Universidade Federal de São Paulo, 2022-04-26) Garcez, Fabiano Fernandes [UNIFESP]; Marques Neto, Pedro; http://lattes.cnpq.br/4376963234545670; http://lattes.cnpq.br/6013156056509762A presente dissertação discute duas décadas de produção crítica sobre o que seja a poesia contemporânea a fim de identificar os aspectos históricos e culturais que mobilizam a crítica contemporânea sobre essa produção. A ideia foi pensar a poesia contemporânea no ponto em que se verifica a influência de conceitos modernistas em sua produção e em sua recepção crítica. Para tanto, propusemos um levantamento e posterior análise das narrativas crítico-historiográficas, ou seja, os critérios de escolha empregados pelos estudiosos, tanto para selecionar os poetas quanto os temas. Além disso, procura-se identificar a influência do legado modernista nesse processo, justamente às vésperas do centenário do marco histórico: a Semana de Arte Moderna de 22. Faz-se necessário identificar quais aspectos históricos, políticos, econômicos e culturais mobilizam essa crítica, tanto para valorizar ou ignorar certos extratos da poesia contemporânea como para verificar o quanto a poesia publicada no início do século XXI é reverberação criativa ou diluição repetitiva da tradição modernista do século XX. Assim, eis a pergunta a que esta dissertação se propõe a responder: Estamos diante de uma nova proposta estética e linguística, uma vez que a compreensão do contemporâneo não se dá, apenas, pela interpretação dos fatos históricos e sociais, mas, também, pela arte produzida pela sociedade e seus indivíduos? A arte pode refletir o presente e influenciar os rumos desse mesmo presente, sem precisar esquecer do passado modernista, bem como negar o presente ou o futuro. Nas palavras do poeta Carlos Ávila, a poesia do amanhã dependerá dos resultados da poesia de hoje, das linhas de produção textual que estão em movimento ou se delineando no momento, a se crer ainda na noção do processo histórico. Desse modo, compreender a poesia do século XXI é, portanto, um caminho de elucidação e de tomada de consciência do tempo presente.