Navegando por Palavras-chave "Centro de Atenção Psicossocial"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)A Arte Ambiental na Educação (Formal ou Não): Reflexões Sobre Experiências Nas Cidades de São Paulo e Itanhaém(Universidade Federal de São Paulo, 2023) Rubio, Fernanda Eiras [UNIFESP]; Peres, Mônica Conceição dos Santos [UNIFESP]; Rabinovici, Andrea [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4506171831521594; http://lattes.cnpq.br/9416955167717592; http://lattes.cnpq.br/2724704234909708; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This work addresses the concept of Environmental Art, an artistic movement that started in the 1960s. The perspective of Environmental Art as a method for Environmental Education (EE), the triangular approach (practicing, appreciating and contextualizing) in art and the practice of pedagogical activities such as workshops, experiences and projects are important. In Brazil, it is still little investigated by researchers and little used as a tool to raise awareness in EE. The general objective of the research is to analyze some work experiences with Environmental Art applied in formal education (childhood education and final years of fundamental education) and in non-formal education (Psychosocial Attention Center) and has the specific objective of reflecting on the educational practices. Faced with these institutional and professional experiences, the authors, based on a bibliographical review and on the autoethnography´s methodology, discuss the theme, analyze and reflect on the educational activities. The results indicate that through workshops, experiences, projects and exchanges of knowledge in Environmental Art, participants in educational activities become aware of socio-environmental issues and use the different languages of art as tools for expressing their knowledge being built, promoting participation and health in the community, also contributing to more sustainable spaces with interdisciplinary, community and inclusive possibilities. This research was carried out in the scope of formal education in an Early Childhood Education Center (CEI) and in a State School (EE) in the city of São Paulo. In the context of non-formal education, the research was carried out in a Psychosocial Care Center - Alcohol and Drugs (CAPS-AD) in the city of Itanhaém.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O brincar nos Centros de Atenção Psicossocial Infantojuvenil do município de Santos: percepção dos profissionais e gestores(Universidade Federal de São Paulo, 2022-02-10) Gomides, Rúbia Pereira [UNIFESP]; Jurdi, Andrea Perosa Saigh [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4140547211703368; http://lattes.cnpq.br/1251551574872726; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introdução: O brincar é um direito de crianças e adolescentes, como previsto no Art 15º do Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). O brincar propicia um melhor desenvolvimento infantil, colabora com o processo de melhoria de saúde, está atrelado ao bem-estar e promove um cotidiano saudável. É um instrumento de intervenção significativo na saúde mental, pois viabiliza a expressão de sentimentos, a exploração e compreensão de si e do mundo. Objetivos: Compreender a percepção de profissionais dos Centros de Atenção Psicossocial Infantojuvenil (CAPSij) a respeito do brincar e o lugar deste dentro do serviço. Metodologia: A pesquisa contou com a participação de três profissionais de cada CAPSij (#tamojunto, #toligado e #entrementes) presentes no município de Santos, totalizando nove entrevistas. Foi determinado como critério de inclusão estar atuando no serviço há mais de seis meses. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas para a produção dos dados. A análise foi feita a partir da Análise Temática para identificar padrões de temas a partir dos dados qualitativos obtidos. Foram detectados três núcleos temáticos: concepções do brincar, o brincar no cotidiano dos CAPSij e referenciais teóricos sobre o brincar. Resultados: As entrevistas realizadas revelaram concepções diversas sobre o que é o brincar e a importância deste para crianças e adolescentes em sofrimento psíquico, contudo prevalece a ideia do brincar como aliviador de sofrimento, uma via de acesso aos usuários, provedor de cuidado e saúde, meio para que crianças consigam se expressar e estar com o outro. O brincar é utilizado principalmente em atendimentos grupais, porém é dificultado devido à falta de recursos materiais e financeiros, a pandemia limitou ainda mais os recursos lúdicos dos serviços. Em relação aos referenciais teóricos, apenas três profissionais relacionaram algum referencial ao brincar. Considerações finais: Conclui-se que o brincar é potencializado quando em coletivo, sendo o principal recurso dos três serviços. Apesar do abundante uso do brincar, a maioria das profissionais entrevistadas afirmaram não seguir nenhum referencial teórico. O aporte teórico pode ajudar na valorização do brincar, por parte de outros setores e de familiares que não compreendem sua importância, como um recurso válido para promover saúde e cuidado.
- ItemSomente MetadadadosDas inquietações ao movimento: um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS), a clínica e uma dança(Univ Estadual Paulista-Unesp, 2018) Reis, Bruna Martins; Liberman, Flávia [UNIFESP]; Carvalho, Sergio ResendeThe paper presents a practical experience that was developed in a CAPS, which sought to explore experimenting with the body in movement by means of group work with patients. The intervention addresses aspects of the day-to-day work of a Brazilian mental health service and proposes a strategy for care of both oneself and of the other, based on the reinvention of clinical practice to include artistic resources, with a particular emphasis on dance. The authors discuss time management as a modus operandi for staff and patients, showing that investing in dance serves as a tool to counteract the hurried pace of the service. It also serves as a space to be among, to accompany and to make it possible for bodies to be more receptive to encounters and to dance compositions, as the basis for a more inventive clinical space that they intend to develop.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Rupturas e transformações na vida de jovens acompanhados em um CAPS adulto na cidade de São Paulo(Universidade Federal de São Paulo, 2016) Milhomens, Aline Ernandes [UNIFESP]; Martin, Denise [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5584662342646500; http://lattes.cnpq.br/4249518909023303; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This thesis aims to reach the transformations and disruptions caused in the life of young people who passed through the experience of psychic suffering and were followed up by one Centre of Psychosocial Attention (CAPS) for adults in São Paulo city. This reseach is typified as qualitative, conducted through the ethnographic method. The field work was held by following the "Grupo Jovens", a group that was created at one CAPS for adults located in Cidade Tiradentes district. The study of the group had taken place for nine consecutive months at weekly meetings and observational techniques were used on each participant, registered in a field work notebook and individual interviews through a script of questions. The interviews were conducted in two stages, in the first, the goal was to link the questions related to the therapeutic itinerary, to the experience of psychic suffering and perspectives of the adult life. The second stage focused on the use of free time, everyday routines and leisure activities. All interviews were recorded, trascripted and, posteriorly, organized in analysis categories. The analysis of the content and of the field work diary was given by the perspective of psychosocial rehabilitation and by social sciences. Through this it was possible to reach the living experience of these teenagers in what concerns to the pre, during and post psychic crisis, enabling a better comprehension about the process of transition to their adult lives. It has also been taken into consideration that the disruptions and transformations of themselves and their life contexts given by the psychic crisis had not kept them stagnated, once the new life configurations were constituted, nevertheless, with damages in what concerns to sociability, professional insertion and autonomy of their lives. CAPS came up as a service of big support and trustworthiness for the moments of crisis, assistance, medications and even for casual talk, filling in, in some cases, for the socializing place of these teenagers.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O sofrimento psíquico de profissionais atuantes dos Centros de Atenção Psicossocial: uma revisão narrativa(Universidade Federal de São Paulo, 2023-11-29) Costa, Mirelly Dantas da [UNIFESP]; Alencar, Maria do Carmo Baracho de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5727324642175380; http://lattes.cnpq.br/7340855472232589; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Este trabalho trata de uma análise do sofrimento psíquico de profissionais atuantes nos Centros de Atenção Psicossocial (CAPS). O objetivo é compreender e elucidar sobre o sofrimento psíquico relacionado ao trabalho de profissionais atuantes nos CAPS. A metodologia empregada foi a de revisão narrativa da literatura. As buscas foram realizadas nas bases de dados da BVS e SciELO no período de 2015 a 2019. De um total de 405 documentos, ficaram ao final quatro artigos que foram lidos integralmente, porém apenas dois foram analisados e selecionados para este estudo. Os artigos analisados indicaram as vivências de prazer e de sofrimento mental em equipes de profissionais da área da saúde mental relacionadas à sobrecarga de trabalho, à frustração entre o prescrito e o real, entre outros. Também abordaram as estratégias de defesa individuais ou grupais implementadas como uma tentativa de suavizar o desprazer e o sofrimento sentido pelos trabalhadores. A precarização teve como função deteriorar as condições de trabalho, interligando as novas morfologias do trabalho ao sofrimento psíquico.