Navegando por Palavras-chave "Discourse Analysis"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Uma análise do discurso "revolucionário" em pichações(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-01-30) Knetsch, Patricia Castello Bucioli [UNIFESP]; Kogawa, Joao Marcos Mateus [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This research proposes an analysis of revolutionary discourse in graffiti which theme is a female subject. The general objective of this work is to demonstrate that the chosen statements have contradictory characteristics: in the discursive practice the graffiti has revolutionary attributes, however, the dynamics of its semantic formation manifest conservative characteristics. The following question emerged: is graffiti, as far as the meaning it mobilizes, effectively subversive, or is there space for conservatism? This research has its theoretical basis in the theories of Michel Pêcheux, Jean-Jacques Courtine, Michel Foucault and Roland Barthes. From this point of view, graffiti as a revolutionary practice operates at the same time with conservative ideological values that mythify the female figure. Such values can be systematized in three pre-existing myths: (i) every woman is / should be a mother; (ii) every woman is / should be beautiful; (iii) every woman is / should be seduced. The statements analyzed are, from this point of view, divided between contravention and conservatism. Courtine describes divided statement as a disagreement among several positions of subjects over the same discursive formation. In this sense, the subject inscribed in the graffiti is divided between the myth of motherhood, beauty, and seduction that subjectivate the feminine figure from a conservative discourse, and affirmation of a modern feminine figure coming from a "revolutionary" discourse.
- ItemAcesso aberto (Open Access)De verme a sobrevivente: o sujeito discursivo em "Maus", de Art Spiegelman(Universidade Federal de São Paulo, 2021-02-23) Vieira, Isabela Rodrigues; Ramos, Paulo Eduardo; http://lattes.cnpq.br/6622602721067546; http://lattes.cnpq.br/5264857182599829Maus (SPIEGELMAN, 2009), ao narrar a história de um filho de sobreviventes e as consequências da Segunda Guerra Mundial em sua família, utiliza de diferentes planos e ângulos de visão responsáveis por produzirem diferentes efeitos de sentido, a partir de instâncias ideológicas que determinarão o lugar de fala e a/as posição/posições do sujeito. A pesquisa tem como objetivo analisar de que forma a materialidade discursiva da personagem Vladek Spiegelman, por meio do discurso sócio-histórico, comprova para a constituição do sujeito discursivo, por intermédio das formações discursivas e ideológicas propostas pela Análise do Discurso (AD) de linha francesa, a partir dos estudos de Pêcheux (1988, 2014), Foucault (2008; 2016) e Courtine (2014). Um dos fatos que mais chamam a atenção em Maus é a forma como o quadrinista constrói as personagens que, ao retratar as diferentes etnias, utiliza do antropomorfismo (os judeus, os ratos; os alemães, os gatos; os poloneses, os porcos etc.). Ao longo da narrativa, podemos identificar três vieses narrativos: a história de sobrevivência de Vladek Spiegelman, o relacionamento complicado entre pai e filho, e a própria história de Art. Para a análise, então, partiremos do princípio de que nos dois vieses narrativos, a história de sobrevivência de Vladek e o relacionamento entre Art e Vladek, presentes na história em quadrinhos, há dois padrões, aos quais chamaremos de Formação Discursiva genocídio e Formação Discursiva familiar. A partir de cada FD, analisaremos, por meio da construção de tempo e espaço, proposta por Cagnin (2014), Ramos (2016) e Eisner (2012), como o discurso sócio-histórico, ao emergir na materialidade discursiva dada pelo antropomorfismo, constitui Vladek Spiegelman em um sujeito discursivo. Analisaremos seis trechos correspondentes ao viés narrativo 1: FD genocídio; e seis ao viés narrativo 2: FD familiar. Para isso, partiremos das seguintes categorias: a relação de força, responsável por determinar o lugar de fala do sujeito; o pré-construído, as verdades construídas no discurso; a memória, que funciona como um jogo entre o passado e atualidade; e o tempo e o espaço, elementos essenciais dos quadrinhos. Em cada FD temática, existirá uma posição de sujeito e, consequentemente, formações ideológicas distintas capazes de proporcionar uma relação de força. Para a literatura teórica dos quadrinhos, o uso do antropomorfismo possui um significado que vai além do imaginário gato e rato como inimigos naturais. A construção do cenário, as alternâncias de tempo e a forma como as personagens são posicionadas corroboram o autoritarismo e demarcam as consequências da guerra na vida de Art e no relacionamento com o pai, Vladek. A construção do tempo é essencial para determinar o antropomorfismo em Vladek como um sujeito discursivo e ideológico, afinal, quando a personagem está no contexto da guerra, notamos que as ações e os acontecimentos se dão, justamente, por ser retratado como um rato, enquanto os momentos que atravessam o pós-guerra, as interpelações de sujeito presente em Vladek, são indiferentes em relação ao antropomorfismo, ou seja, são outros fatores que o determinarão como um sujeito discursivo.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Os ethé discursivos da cena enunciativa jurídica cível: uma análise da petição inicial, da contestação e da sentença no processo civil(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-02-28) Souza, Fernando Leandro De [UNIFESP]; Silva, Sandro Luis Da [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloThe present work aims to analyze the constitution of the discursive ethos, as conceived by Maingueneau (2008, 2013, 2015, 2018), in the civil legal enunciative scene. It is part of the research line “Language in new contexts” of the Postgraduate Program in Letters at the Federal University of São Paulo and adds to the linguistic studies the discourse analysis of the legal field. To this end, it conducts a qualitative analysis of an initial application, a challenge and a sentence, which make up the same lawsuit in the civil area, within an ordinary procedure. These three documents constitute the research corpus. Through the intersection of thoughts of the Discourse Analysis theorists, especially those of the French line, the aim is to analyze the linguistic-discursive resources used for the constitution of the enunciator's discursive ethos in the three mentioned speech genres and the degree of interference that these resources exert in the adhesion of the recipients. It starts with the hypothesis that the enunciators work to transmit a good image of themselves, in search of a specific objective, and that some individuals who assume certain discursive roles see the need to transmit a distinct image of themselves as an obligation, as those belonging to the discursive fields of law. Allied to the study of ethos, we intend to investigate the scenes of enunciation, theorized by Maingueneau (2015), namely the encompassing scene, the generic scene and the scenography, in order to situate the chosen genres within the discursive universe to which they belong, as well as studying polyphony, under the same author's view, to understand the use of the authority argument, and to discourse on the institutional ethos, to understand the relationship of symbolic exchanges between individuals who assume the discursive roles surrounding the elected genres and their respective institutions. The results show a preference for erudite, solemn, eloquent and combative ethé, among others, belonging to the stereotypes of judge and lawyer, marked by argumentative linguistic resources, abuse of pronouns of treatment, appreciation of pompous language, polyphonic appeal to voices of authorities outside the utterances and by the deliberative language.